tisdag 17 mars 2009

Vårkänning på riktigt...




Varje år är det samma sak.. Man vet inte om man ska våga släppa på den rätta vårkänslan, det kan ju bli vinter igen. Och så står man där med sin besvikelse med snö och drivis..

Men den här veckan har jag bestämt mig.. Nu blir det vår! För igår var det säsongsrekord med 28 grader varmt i växthuset. När solen sken som bäst gick vi i t-shirt med snön smältandes där utanför. Då får man verkligen vårkänslor..
Just nu är det bara städa och fixa som gäller. Vintern ska ut och våren ska in. Jag snickrar på ett nytt projekt till premiären. Ska bli ett litet minicafé med någon form av "tagsjälvservice". Har haft en del önskningar om fik i växthuset. Själv älskar jag att fika. Är en sån där jobbig fika fantast som gärna sitter i flera timmar med en latte i handen och tjatar om ditten och datten.

Det har blivit vanligare och vanligare med café i anslutning till handelsträdgårdar. På nåt sätt så passar det så bra ihop med ett fik mitt i grönskan. Man kan insupa hela härligheten av en spirande trädgård med vackra detaljer i överflöd. För en trädgård är en oas som man vill bo i, iaf stanna längre än bara en kort visit. Vill man inte stanna länge är min mening att det saknas själ i trädgården. Självklart har alla olika smak och det som vissa finner rörigt kan vara en fröjd för andra. Det jag vill säga är att det ska vara livsbejakande och livfullt, inte dött och trist. Vissna trötta blommor som ligger i krukorna är ingen kick för själen. Sådana bilder ger dåligt med inspiration och gör inte att man blir sugen på att sitta kvar och fika. Nej, nej...! Självklart hinner man inte med ibland, det kan gå otroligt fort en solig och lite blåsig dag. Men överlag ska en trädgård vara just levande. För grönska känns levande.. Det är något visst med att se saker växa. Är bra för livslusten och tonar ner stressen, gör underverk för humöret och ger energi. Därför är en fika så bra. Att bara sitta där och njuta av allt gott som finns omkring en. Lite så är det med sin egen trädgård eller balkong. Det är där man vill sitta och njuta men har man inte det elller vill ha extra dos av livsnjutning sök upp en kombi trädgård....
Flera underbara exempel på lyckade kombinationer finns. Mina bästa kombi ställen som jag varmt rekomenderar och är väl värda ett besök är Ulriksdals slottsträdgård, Rosendalsträdgård och Zetas trädgård.

Unna dig ett besök!
Mvh Lisa-Matilda


Inga kommentarer: